De ce am minţit tot timpul…


Nu prea îmi amintesc de ce am început să mint.

În ce mai mare parte nu m-am gândit niciodată la acest lucru; pur şi simplu s-a întâmplat. Minciunile ieşeau din gura mea şi mă satisfăceau oarecum, dar niciodată nu îmi oferau o uşurare semnificativă. Uşurare, era ceea ce căutam, deşi nu ştim exact de ce anume.fpfreefoto056

La suprafaţă aveam o existenţă perfectă. Am fost un student de „A” (n.t. >10 în sistemul de notare şcolar românesc, astfel vom folosi 10 pentru a fi mai uşor cititorului român) pe linie, mă descurcam bine la sport şi muzică şi aveam un grup de prieteni buni. Dar în spatele acestor lucruri aveam un tată alcoolic care nu era în stare să păstreze un loc de muncă; o mamă diabetică şi ipohondră care nu avea grijă de ea însăşi şi care petrecea o mare parte din timp în sala de urgenţe; şi un frate care avea mereu probleme la şcoală.

Eram obsedat în a nu face ceva mai prejos de performanţă perfectă. Mă prefăceam că sunt bolnav dacă simţeam că nu eram pregătit să iau 10 la un test. Sau alteori inventam circumstanţe care puteau să mă împiedice să iau un 10. În acest fel, dacă nu luam o notă mare, „circumstanţele” ar fi scuzat-o. Dacă totuşi luam 10 atunci aş fi ca un super erou care a izbândit.

Mereu îmi era team să nu fiu plictisitor pentru prietenii mei. Am inventat poveşti despre familia mea şi viaţa de acasă. Unele erau bazate pe adevăr dar erau extrem de exagerate. Altele nu erau decât invenţii. Toată lumea râdea şi îmi spunea că sunt un povestitor foarte bun. Au devenit parte a identităţii mele. Am contiunat să mă depăşesc pe mine însumi.

Vroiam ca lumea să descopere misterul meu profund. Am minţit ca să văd dacă observă cineva. Au observat, dar niciodată nu era deajuns pentru mine. Tot nu simţeam că eu contez.

Vroiam ca ei să ştie că îmi făceam griji ca tatăl meu să nu se înnece cu propria sa vomă atunci când leşină pe podeaua din sufragerie. Vroiam ca ei să ştie că îmi ţineam respiraţia şi ascultam prin peretele dormitorului  sperând că voi auzi dacă mama mea a avut o altă criză pentru că nu a mâncat.

Vroiam ca ei să ştie cât de teamă îmi era de eşec, cât de teamă mi-a fost mereau să nu ajung în pragul sărăciei, fără casă sau la sinucidere. Vreoiam ca ei să ştie cât de greu este să mă prefac mereu că totul este bine. Dar nu puteam spune nici unul din aceste lucruri.

Vroiam doar o îmbrăţişare. Vreoiam ca cineva să îmi spună că totul va fi bine. Vroiam ca cine să îmi spună că mă înţelege. Vroiam să simt că contez pentru cineva, pentru oricine. Aşa că îi testam, doar ca să văd dacă i-ar pasa cuiva.

Timp de mulţi ani, nu am putut să controlez alcoolismul tatălui meu. M-am simţit temător, ne iubit şi singur. Minciunile pe acre le spuneam mă ajutau să îmi ascund ruşinea, să manipulez alţi oameni pentru a le păsa de mine şi pentru a-mi da un sentiment că sunt în controlul măcar a unei părţi din viaţa mea. Dar minciunile nu erau niciodată de ajuns.

Acum încerc să fac paşi în Al-Anon ca să înţeleg că eu contez pentru mine însumi. Încerc să sparg tendinţa de a mă uita la alţii pentru a-mi oferi ceea ce am nevoie pentru mine însumi. Mă descurajez că nu pot face totul perfect de o dată. Dar conştientizarea este importantă pentru mine.

În Al-Anon, am prieteni care mă iubesc şi cărora le pasă de mine. Simt curajul să mă uit la mine însumi şi la viaţa mea cu sinceritate. Învăţ să fac paşi mici, în fiecare zi, să devin persoana care doresc să fiu.

Pot să o fac! Învăţ cum în Al-Anon.

NOTĂ: Traducere şi adaptarea am realizat-o după originalul în limba engleză disponibil aici.

By Anonymous
The Forum, September 2007

Acest articol a fost publicat în Codependenta și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Spune ce părere ai

