Gânduri la Duminica Vameşului şi a Fariseului


Îmi aduc aminte că, atunci când, la absolvirea Seminarului, am dat atestatul, la proba de Omiletică/Catehetică, am tras biletul ce mă punea faţă în faţă cu fameşul şi variseul pe de o parte, şi pe noi trei la un loc, pe de altă parte, faţă în faţă cu comisia de examinare…

Emoţii mari…stres… tot tacâmul…

Am mâzgâlit câteva gânduri pe o foaie şi când mi-am auzit numele m-am îndreptat către analogul din faţa clasei…

Am început… şi pe măsură ce vorbeam, cei doi, vameşul şi fariseul, îmi erau tot mai limpezi…mai…apropiaţi…

Cred că în interiorul celui care vrea mai mult pentru sufletul său, celui care se gândeşte cât de cât la mântuire, există o pendulare între vameşul şi fariseul din el. De fapt, e o luptă de normalizare a sinelui, de găsire a acelei căi de mijloc. Tendinţele fariseice ne fac să ne batem cu pumnul în piep cu binele pe care, am avut ocazia, să îl facem. Îmediat intră în rol, conştiinţa, care, dacă nu este laxă sau adormită, te împunge în coaste, ca să îţi aminteşi că nu ai făcut decât ceea ce erai dator să faci.

Eroul pildei este vameşul. Urât de confraţii săi, purtând stigmatul de vândut romanilor, vameşul devine model de smerenie… în comparaţie cu discursul pompos al fariseului, cuvintele puţine ale vameşului („Dumnezeule, Milostiv fii mie păcătosului!”) sunt din alt registru. Sunt notele de pe partitura unui suflet sincer care caută iertarea!  Cuvintele lui sunt simple, delicate şi la obiect. Dintre toate personajele din pildele Mântuitorului, vameşul de astăzi, este parcă cel pe care îl poţi îndrăgi din prima clipă, fără să stai prea mult pe gânduri (desigur mai sunt şi altele: săracul Lazăr, femeia samarineancă etc). Posibil ca asta să se datoreze  antitezei abrupe în care se află el faţă de fariseu dar, mai degrabă, faptului că starea sufletească în care se află vameşul este cea mai apropiată de starea naturală a unui creştin ortodox autentic.

Vameşul „îşi bătea pieptul” pentru că pieptul,  este locaş al inimii din care ies şi cele bune dar şi cele rele. Fariseul se bătea cu pumnii în piep cu realizările sale iar vameşul cu ceea ce era în adâncul sufletului său. Patru pumni şi două piepuri, umane cu toate, dar diferite în esenţa lor..

În smerenia sa vameşul acesta e mare! În atitudinea s-a umilă vameşul acesta impresionează, emoţionează, ne atinge lin sufletele şi ne cheamă la regăsire.

În loc de încheiere:  „Zic vouă că acesta (n.n. vameşul) s-a coborât mai îndreptat la casa sa” (Lc. 18, 14)

Spor în toate cele bune!

PS: A trecut ceva timp de la acel examen, dar în fiecare an, când ajung în această duminică, îmi aduc aminte de prima mea „predică”  la Duminica Vameşului şi a a Fariseului.

Acest articol a fost publicat în Crâmpeie de gânduri și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

14 răspunsuri la Gânduri la Duminica Vameşului şi a Fariseului

  1. Pr. Andrei zice:

    Reblogged this on ProsAnthropos.

  2. ioana baciu zice:

    Frumos spus „Patru pumni şi două piepturi”…

  3. Roxana zice:

    Doamne ajuta!
    Parinte nu vin cu o intrebare ce tine de ceea ce este publicat.
    Am mers la o manastire si am participat la Sfanta Liturghie, dupa ce s-a terminat Parintele Stareti a spus ca se vor face in anumite zile rugaciuni si mai exact „dezlegari’.
    Am auzit de la anumiti oameni ca este mai mult pentru cei ce vor sa se casatoreasca si nu numai. Merg destul de des la biserica, dar nu stiu sa mai fi luat parte la asemenea rugaciuni . Va rog sa ma sfatuiti ce sa fac . Nu pot lua legatura cu parintele meu duhovnic deoarece nu am numarul dumnealui, asa ca am apelat la dumneavoastra . Va multumesc.
    Doamne ajuta!

    • Pr. Andrei zice:

      Doamne ajută Roxana,
      Îmi este greu să îți dau un răspuns precis pentru simplul fapt că nu știu despre ce „dezlegări” a vorbit părintele respectiv. Sub termenul generic de „dezlegări” pot fi cuprinse mai multe rugăciuni.
      Ar putea fi vorba de rugăciunea de dezlegare pe care o citește arhiereul sau preotul la începutul postului, de rugăciunile de dezlegare care se citesc înainte de Taina Sfintei Spovedanii etc.
      Nu am auzit vreodată de dezlegări „mai mult pentru cei ce vor să se căsătorească” (ca să te citez) prin urmare, în locul tău, nu aș lua ca exacte spusele acelor „anumiți oameni”.
      Pentru liniștea ta sufletească poate ar trebui să îl întrebi pe acel părinte stareț sau pe alt părinte din mănăstirea respectivă despre dezlegării este vorba mai exact și în felul acesta să primește un răspuns care să te mulțumească.
      Ești mereu binevenită cu întrebări și în măsura în care priceperea îmi va permite să îți răspund, voi bucuros să o fac.
      Spor în toate cele bune!
      Pr. Andrei

  4. Roxana zice:

    Doamne ajuta!
    Parinte, cand aveti timp va rog sa ma ajutati sa deslusesc mai clar acest program:
    18-21 martie ora 14.00 slujba canonului cel mare a Sf. Andrei Criteanul
    Luni – Vineri: ora 7.00 – Acatist, ceasurile, vecernia si sfânta liturghie a Sf Grigorie Dialogul (miercuri şi vineri)
    ora 16.00 – pavecerniţa mare;
    ora 19.00 – miezonoptica, utrenia, ceasul I
    Vineri: ora 10.00 – Sf.Maslu;
    ora 22.00 – Sf.Maslu.
    Sâmbată: ora 10.00- Pomenirea morţilor
    ora 16.00- Ceasul 9, Vecernia şi Pavecerniţa Mică;
    ora 19.00 – Slujba de priveghere
    Duminica : ora 7.00 – Ceasurile, acatist, Sf. Liturghie; Sf. Maslu.
    Iertare imi cer pentru toate.
    Doamne ajuta!

    • Pr. Andrei zice:

      Doamne ajută Roxana!
      Ca să fim mai eficienți reiau comentariul tău și sub fiecare paragraf pe care l-ai scris îți voi așterne câteva explicații.

      18-21 martie ora 14.00 slujba canonului cel mare a Sf. Andrei Criteanul
      – este prima săptămână din Postul Mare, o săptămână cu o rânduială a slujbelor specială și deosebit de frumoasă. Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul care se săvârșește în această săptămână e o slujbă deosebit de frumoasă. Detalii despre acest Canon găsești aici: http://www.crestinortodox.ro/liturgica/viata-liturgica/canonul-sfantului-andrei-criteanul-87918.html.
      Luni – Vineri: ora 7.00 – Acatist, ceasurile, vecernia si sfânta liturghie a Sf Grigorie Dialogul (miercuri şi vineri)
      ora 16.00 – pavecerniţa mare;
      ora 19.00 – miezonoptica, utrenia, ceasul I
      Sfânta Liturghie a Sfântului Grigorie Dialogul sau a „Darurilor mai-înainte Sfințite” este o altă rânduială specifică Postului Mare. Deși poartă numele de „liturghie” ea este de fapt un ritual solem de împărtășire cu Sfintele Taine (Trupul și Sângele Domnului) care se săvârșește în zilele de rând din Postul Mare. Detalii poți găsi: aici
      Vineri: ora 10.00 – Sf.Maslu;
      ora 22.00 – Sf.Maslu.

      Se pare că la acea mănăstire (pentru că din densitatea programului de slujbe îmi dau seama că e vorba de o mănăstire) în Postul Mare, vinere, se va face Sfântul Maslu de două ori (dimineața și seara). Despre Sfântul Maslu poți afla mai multe: aici
      Sâmbată: ora 10.00- Pomenirea morţilor
      ora 16.00- Ceasul 9, Vecernia şi Pavecerniţa Mică;
      ora 19.00 – Slujba de priveghere

      În toate zilele de sâmbătă din Postul Mare se face pomenirea morților (Sfânta Liturghie și Rânduiala Parastasului). Privegherea este slujba de seara care se face în mănăstiri sâmbătă seara sau în ajunul sărbătorilor mari sau a zilelor de pomenire a unor sfinți mari.
      Duminica : ora 7.00 – Ceasurile, acatist, Sf. Liturghie; Sf. Maslu.
      Aici cred că este destul de limpede.

      Sper să îți fie de folos!
      Pr. Andrei

      • Roxana zice:

        Doamne ajuta!
        Parinte,Va multumesc pentru marele ajutor.
        Doamne ajuta!

      • Pr. Andrei zice:

        Spor în toate cele bune Roxana!

      • Roxana zice:

        Doamne ajuta!
        Parinte, imi cer iertare ca va retin din timp pentru nelamuririle pe care le am.
        Vreau sa va intreb (ca tot vine postul, iar pana la el mai sunt zilele de post de care trebuie sa ne ingrijim), Ce parere aveti despre zahar? (utilizarea lui in toate produsele, chiar si in paine)
        Bunicul meu, mi-a spus ca zaharul se inchega cu oase de la animale pe timpul lui N. Ceusescu si ca nu ar fi exclus ca si astazi sa se efectuieze acest procedeu. Prin urmare, ma gandesc ca este un produs care nu este de post . Mama mi-a spus sa va cer un sfat, deoarece incercam sa evitam zaharul in zilele de post, doar pentru ca suntem nelamuriti cu acest produs.
        Va multumesc pentru ajutorul pe care il am cel mai rapid datorita dumneavoastra.
        Doamne ajuta!

      • Pr. Andrei zice:

        Doamne ajuta Roxana!
        Nu cred ca zaharul este un produs „de frupt”.
        Uite ce am găsit despre modul cum se prepară el:
        „ZAHARUL:Pentru obtinerea zaharului, sfecla de zahar se spala, se taie, iar prin operatia de difuziune se extrage zaharoza, cu apa calda la 60-70 grade Celsius, in contracurent.Solutia de difuziune contine 15-18% substanta solubila, din care 13-15% zaharoza si 2-3% substante nezaharoase.Solutia de difuziune se trateaza cu apa de var, cu un continut de 1, 5-2, 5% hidroxid de calciu, la temperatura de 85-90% grade Celsius.Aceasta faza a procesului tehnologic poarta de numirea de DEFECARE.In urma tratamentului cu apa de var, substantele nezaharoase precipita, iar proteinele se coaguleaza. Zaharoza, reactioneaza cu hidroxidul de calciu, formand zaharati de calciu si solubili.Pentru a se preveni invertirea zaharozei in glucoza si fructoza, concomitent cu tratamentul amintit se neutralizeaza substantele acide.
        Solutia rezultata in faza de defecare se filtreaza, pentru separarea substantelor precipitante. Urmeaza saturarea solutiei de bioxid de carbon care descompune zaharatul de calciu in zaharoza si carbonat de calciu.
        In scopul decolorarii siropului si pentru prevenirea proceselor de fermentare, urmeaza sulfitarea.In aceasta faza substantele coloidale precipita sub forma de sulfati.Prin evaporarea in vid, solutia rezultata, in urma procesului de sulfitare, dobandeste o concentratie de 60-65% zahar.
        Cristalizarea zaharului s obtine prin concentrarea in aparat de fierbere sub vid la temperaturi de 70-90% grade Celsius. Urmeaza centrifugarea, rezultand zaharul tos brut si melasa.
        Cristalele de zahar obtinute sunt de culoare galbena, cu gust marui si miros caracteristic, datorat substantelor solubile nezaharoase.Pentru indepartarea acestor substante, cristalele de zaharse spala cu apa calda, iar soluita obtinuta se introduce la concentrarea si recristalizarea.Albirea cristalelor de zahar se realizeaza prin tratarea cu carbune activ si fierbere.
        Pentru obtinerea zaharului rafinat se aplica o noua centrifugare si uscare.” Sursa textului o găsești aici
        Așadar nu e o problemă dacă consumi zahăr în timpul postului.
        Pe de altă parte sunt convins, din ceea ce am mai citit, de faptul că zahărul consumat în exces face mult rău organismului. Nu degeaba i se mai zici și „moarte albă”.
        În loc de concluzie îți amintesc cuvintele Sfântului Apostol Pavel: „De aceea, ori de mancati, ori de beti, ori altceva de faceti, toate spre slava lui Dumnezeu sa le faceti.” I Corinteni 10,31

        Spor în toate cele bune!
        Pr. Andrei

      • Roxana zice:

        Doamne ajuta!
        Va multunesc pentru lamuriri si ma bucur nespus de mult ca am avut ocazia sa va intalnesc.
        Doamne ajuta.

      • Pr. Andrei zice:

        Cu plăcerea Roxana!
        Și eu mă bucur că te-am cunoscut, mai ales că prilejul a fost unul deosebit.
        Spor în toate cele bune!
        Pr. Andrei

  5. Roxana zice:

    Doamne ajuta Parinte!
    Parinte, saptamana aceasta este saptamana alba. Eu insa, vreau sa merg la spovedanie si am mancat mancare de post numai ca a fost facuta cu undelemn. Stiu de la parintele meu duhovnic ca inainte de a veni la spovedit trebuie sa postesti macar 3 zile inainte de a ne putea impartasi. Este vorba de zilele cand nu este post. Undelemnul se mananca doar cand este dezlegare la el in post. Eu ce sa fac caci miercuri voiam sa ajung la parintele duhovnic. Si astazi este luni, iar daca nu trebuia sa mananc cu undelemn. M-am incurcat singura cu toate. Stiu ca pot merge la spovedanie indiferent de situatie insa, nu stiu daca am voie putea sa ma impartasesc sau nu doar din motivul ca nu am tinut cele 3 zile de post datorita undelemnului.
    Doamne ajuta.

    • Pr. Andrei zice:

      Roxana, de data acesta trebuie să vorbești cu părintele tău duhovnic și el îți va spune ce și cum.
      Fiecare preot duhovnic are propriile sale metode prin care poartă de grijă de sufletele celor care se spovedesc la el, prin urmare eu nu am dreptul să intervin cu vreun răspuns în această privință.
      Așadar, modul în care postești, cu sau fără ulei, câte zile trebuie să postești înainte de Spovedanie sau Împărtășanie și mai ales când poți sau nu poți să te împărtășești, sunt lucruri pe care numai părintele tău duhovnic ți le poate spune.
      Îți doresc o spovedanie cu folos duhovnicesc.
      Spor în toate cele bune!
      Pr. Andrei

Spune ce părere ai

