Sfântul Paisie de la Neamţ – “Cuvinte şi scrisori duhovniceşti – vol. I ” (Cuvinte alese)


Deşi m-am format în umbra Sfântului Paisie, la Seminarul de la Mănăstirea Neamţ, trebuie să recunosc că, în afară de ceea ce am învăţat la orele de Istoria Bisericii Ortodoxe Române, nu l-am descoperit mai profund, până de curând cât am început să citesc Cuvintele şi scrisorile duhovniceşti.

Apărută la Editura Doxologia a Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei (fosta Editură Trinitas), cartea aceasta m-a făcut îl simt mai aproape pe Sfântul Paisie. După ce m-am acomodat cu limbajul cărţii, deoarece traducătoarea ,Valentina Pelin , a încercat să păstreze cât mai autentic forma de exprimarea a Sfântului, fapt cu totul lăudabil) am început să îi simt gustul dulce. Sfântul Paisie a scris şi a scris foarte bine. A scris autentic ortodox, folosind şi duhul blândeţii dar şi dojenind atunci când era nevoie, direct şi diplomat în acelaşi timp. A scris simplu, pe înţelesul destinatarilor scrisorilor dar nu simplist. A scris din iubirea faţă de semeni şi asta se simte. Fiecare cuvânt musteşte de iubire.

Mai mult decât o lectură plăcută, această carte o radiografie a sufletului acestui Sfânt.

Am reţinut (printre altele):

„Sare suntem, din apă luată,  şi de vom fi iarăşi în apă aruncaţi, ne vom topi prin patimi.” (pg. 33);

„Nimic nu îţi este mai de trebuinţă decât sufletul tău, şi pentu el Hristos a murit” (pg. 79);

– ce mult a însemnat pentru pentru Sfântul Paisie actvitatea de traducere a operelor Sfinţilor Părinţi;

– mutarea sa de la Mănăstirea Secu la Mănăstirea Neamţ a fost un proces destul de dureros pentru Stareţ şi obştea sa;

– că Iisus scris cu un singur „i” (Isus, după moda neo-protestantă), înseamnă, conform Sfântului Paisie „cu urechi deopotrivă” (Cel cu urechi drepte). Aşa mi-am explicat şi vorba bătrânilor ce îmi spuneau când eram mic că „Isus” înseamnă „măgar”.

Spor în toate cele bune!

Vezi şi:

Părintele Porfirie- “Antologie de sfaturi şi îndrumări”- cuvinte alese

Parintele Teofil Pârâian – Iubirea adevărată

Acest articol a fost publicat în Cuvinte alese și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Spune ce părere ai

