Isonul electronic în muzica psaltică!


theodoros vassilikos

Pentru cunoscătorii muzicii psaltice acest topic este unul din ce în ce mai dezbătut. Şi în acest caz se respectă împărţirea de tip pro şi contra. Pentru o vreme am acordat acestui subiect o importanta destul de mare fapt care m-a ajutat să trag nişte concluzii. Personal nu sunt de acord cu introducerea isonului electronic. Am o reţinere în acestă privinţă şi cu siguranţă sunt subiectiv, dar, sunt om…

Mi se pare că până şi aici înlocuim omul cu maşina. În alte domenii este bine să fie aşa (poate) dar în cazul interpretării psaltice nu cred. S-a început prin folosirea isonului electronic la înregistrările audio din studiouri, cel mai probabil din motive practice (ca să nu spun din comoditate), apoi (după cum se vede în filmul postat) a ajuns şi în cadrul cultului divin, ceea ce este un pas extrem de mare. Îmi aduc aminte cu plăcere de casetele  cu muzică psaltică grecească pe care le ascultam cum mulţi ani în urmă şi în care isonul răsuna din vocile isonarilor. În istoria muzcii psaltice isonarul are un loc foarte bine stabilit şi, de şi a trăit mereu în umbra psaltului, aportul său în înfrumuseţarea cântării psaltice este indiscutabil. Îmi place să spun că psaltica fără ison e ca măncarea fără sare, sau ca mâncarea de regim… îi lipseşte ceva… nu este deplin… Golul acesta nu va putea fi umplut de o orgă, de un instumet rece care redă nişte sunete, metalic. Unde e credinţa? Unde e dragostea? Unde este sufletul ce trebuie pus în cântare? Unde e munca permanentă pentru a îmbunătăţi tehnica? Unde e rugăciunea? Într-o orgă?!

Apostol


Sună interesant, dar de ce să transformăm slujbele în spectacol liturgic? Merită oare?

Există lucruri care pot fi făcute de maşini ai bine de cât omul dar isonul ar fi bine dacă ar rămâne omului!

Hristos a înviat!

PS: Voi reveni asupra subiectului!

Posibil să te intereseze și:

Program pentru ison electronic

Acest articol a fost publicat în Audio/Video, Psaltică. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

16 răspunsuri la Isonul electronic în muzica psaltică!

  1. vasilikos zice:

    hai k nu te baga nimeni in seama. Gaseste-ti alt hobby la scris nu prea ai succes

    • andrei zice:

      Hai „k” îmi place stilul tău de a da feed-back. Venind din partea unui anonim de „bucale” cu id de protopsalt mă lasa la fel de rece precum isonul electronic in muzica psaltica…
      Îi rest… spor în toate cele bune… chiar ai nevoie.
      PS: ai uitat un „s”… ori eşti fan, ori nu mai eşti!

  2. maryusz21 zice:

    sunt de acord cu tine andrei dar ce e drept suna bine si lumea trebuie atrasa prin cantari frumoase si trebuie sa ne implicam sa facem cantarea cat mai frumoasa totusi ocolind mandria. bine ar fi sa avem 2-3 oameni care sa tina isonul dar…

    • andrei zice:

      Da sună bine, nu la fel de bine ca și isonul ținut de voci umane dar oricum… și da, ar fi ideal dacă am avea pe lângă noi 2 trei oameni care să țină isonul. Acum, între noi fie vorba, în zonele urbane nu ar fi chiar așa de greu să găsești și să formezi 2 isonari, asta desigur dacă ai dorința și timpul necesar să investești… la țară nu văd rostul unei orgi electonice: o cântarea omofonă, clară, cu intonație, ar face mult mai mult decât un ison electronic.
      Și eu folosesc unele programe pe calculator pentru a avea ison atunci când învăț o partitură nouă sau repet una pe care o știu deja, mă ajută să fixez mai bine notația… dar în ceea ce privește folosirea lor, sau a unei orgi, în biserică am mari, mari, rețineri.
      Spor în toate cele bune!

      • Florin zice:

        Hristos a Inviat !
        Puteti sa-mi trimiteti si mie va rog programul pentru ison ?

  3. Pingback: Ison electronic « PROSANTHROPOS: Blogul lui Andrei

  4. mavrichi zice:

    Hristos a Inviat!
    Am rugamintea de a-mi trimite si mie link-ul sau programul pt. ison.
    Va multumesc mult!

  5. suna foarte frumos,felicitari in vechiul testament psalmii se cantau la harpa,asa ca nu e nici un pakt,cred?

    • Pr. Andrei zice:

      Nu e vorba dacă este păcat sau nu. E adevărat că în Vechiul Testament psalmii se cântau cu acompaniament de harfă sau de alte instrumente muzicale. Însă, acest fapt nu e un argument pentru folosirea isonului electronic în biserică. Când facem referire la cultul iudaic din Vechiul Testament și cel al Bisericii Ortodoxe vorbim de tradiții liturgice diferite. Desigur cultul creștin are la bază unele forme ale cultului iudaic însă fondul este cu totul alt. Ori tradiția liturgică a Bisericii, deși și-a impropriat anumite elemente ale cultului de la templul iudaic nu și-a însușit și folosirea în cadrul slujbelor a instrumentelor muzicale. Pur și simplu nu ne caracterizează.
      Spor în toate cele bune!

      • lupu constantin zice:

        Am rugamintea de a-mi trimite si mie link-ul sau programul pt. ison.
        Va multumesc mult!

  6. vinovatu zice:

    ce spectacol!! asta e recitare liturgica??? mascarici manelari

  7. Ionut zice:

    Salve,,,Andrei am luat programul de la un prieten căruia i lai dat tu..e foarte bun.dar îl pot folosi doar pe laptop.stii cumva ce aplicații pot descărcări de pe Apple store pentru a avea tastatura da cu opțiune.a chor aach?multumesc

  8. mirel zice:

    salut, andrei,am si eu rugamintea de a-mi trimite si mie programul daca se poate.

  9. Alex 85 zice:

    sarut mana parinte , sunt un baiat de la teologie si a si avea mare nevoie de programul acesta , cum fac sa l iau si eu

  10. vilcu viorel teodor zice:

    sarut mana parinte.va rog daca se poate sa mi trimiteti si mie programul deoarece am nevoie pentru anumite partituri care nu au isonul pt ca am un frate care nu se prea descurca fara ison si trebuie sa il trec si mi ar fi de mare ajutor un astfel de program si pentru repetitiile noastre.va multumesc

  11. Doru zice:

    Parinte, aveti dreptate. Cantarile de la sfanta liturghie nu trebuie sa fie neaparat ultra profesioniste, daca biserica dintr-un cartier nu are psalti bine specializati. Cantaretii fac si ei ce pot si noi nu avem pretentia ca sa fie spectacol cantarea din biserica, daca nu are cine canta minunat..
    Daca incepem cu un programel care tine electronic isonul, incet-incet vom ajunge ca toate cantarile sa fie inregistrate pe un DVD de catre un grup de psalti ultra-premiat şi puse la slujba duminica, apoi şi rugaciunile preotului filmate şi proiectate pe un ecran in biserică, nu? !
    Sunetul electronic al isonului produs de aplicatia asta este artificial, rece, lugubru, deranjant.

Spune ce părere ai